Ska man göra som förskolan i Östermalm?

20 oktober 2020
william_eriksson

De säger att barnen är vår framtid. Vem är det egentligen som säger så? Svaret är nog: alla. Allt från politiker till skolpersonal. Och det är såklart sant. Det är dagens barn som kommer styra morgondagens värld. Ska vi ge världen en chans är det därför vår uppgift att lära våra barn så mycket de bara kan, utbilda dem till max och göra dem klokare än vad vi själva är. Det arbetet börjar redan i förskolan.  

Det man tidigare kallade dagis, men som idag egentligen går under det mer formella begreppet “förskola”, är där barnen ofta får sin första sociala kontakt efter den egna familjen. Det är när man börjar förskolan som det för första gången går upp för barnet att det finns andra människor. 

Människor med andra vanor, andra rutiner, andra erfarenheter. De kanske har annat språk, annan hudfärg, annan dialekt. Det händer så mycket för barnen och dess anknytning när de börjar förskolan. 

 

Var läggs resurserna?

Den processen måste man som förskollärare har respekt för. Barn i förskoleålder är så enorm lättpåverkade och kommer suga åt sig intryck, värderingar och information som en tvättsvamp. Det är vårt ansvar att se till att förskolan blir en bra upplevelse för våra barn. Om inte kan vi skada dem för livet i ett väldigt tidigt skede. Låt inte det hända. 

 

 

En del menar att man borde göra som en förskola i Östermalm gör. Nämligen att barnen delas upp i väldigt små grupper och därmed får mer uppmärksamhet av deras förskollärare. Så vill nog många ha det, men det är inte alltid resurserna finns att organisera förskolan på det sättet.  

Men som det konstaterades inledningsvis. Barnen är vår framtid. Världens framtid. Det vore inte schysst mot våra barn och världen om vi inte gav dem förutsättningar att kunna skapa en framtid för sig själva som är bättre än den nuvarande.

Fler nyheter